"More entertainment"

söndag 2 november 2014

Köpstopputmaningen dag 1 och 2

Ett tips jag fått i vår grupp på Facebook är "spontanspara" funktionen i Swedbank appen.. Fatta vilken grej när man står okynnesköpet så kan man "spontanspara"summan i appen!

Jag har tänkt att jag skall skriva upp vad jag avstår från att köp genom att tänka till ett par varv när jag är ute och handlar.

Ska jag göra det här på bloggen kanske?
Mmm, det tål att funderas på.

Köpstopputmaningen  håller på till april. 1 november till Siste mars. Sen fyller jag år förstår ni. Häv iväg med köpstoppet då.
De två första dagarna har gått lätt som en plätt. Kanske för att jag inte varit på någon affär.
På viktväktarna skulle jag köpa bars och kakor och gissa om glädjen när det var två betala för 1 på dessa. Jag hade en köpbudget på 70 kr. Jag handlade för 65.


Övrig update utbildningsmässigt:
5 intervjuer av 10 är inbokade för masteruppsatsen, jag har handledning imorgon och börjar intervjua 12 november.

Klientarbetet fortskrider och jag hoppas kunna gå in på behandling om en session. SÅ inte imorgon men veckan därpå.

Tentafrågorna ska vara klara på fredag och jag vet fortfarande inte vilken jag ska ha som tredje fråga.
Tentan i sig är 28 november och det är väldigt mycket inläsning som gäller.
På fredag har vi föreläsning om KBT och Grupper. Gruppprocesser och dynamik, litteraturen är mycket intressant!


Övriga livet?
Var barnvakt åt "Stockholmskidsen" igår kväll, vid läggdags, det gick mycket bra och det är så mysigt att vara ensam med de små liven. Många fina samtalsämnen och trevlig bokläsning. Man blir dessutom tvingad att vara "Här och Nu" vilket är ännu finare i mitt ganska hetsiga (för psyket) studentliv.

Viktväkteriet fortsätter gå neråt sedan smaliskontraktet start. Vi har bara fått två stjärnor och en pengabelöning av 3 försök, men vi är båda mycket nöjda med vårt förändrade beteende. Ibland blir jag brydd på hur mycket som händer bara av ren vana. Kom nämligen hem med 200 gr choklad efter storhandlingen i veckan som gick. Inte riktigt som jag tänkt. Den försvann men på 4 dagar istället för 3 timmar.

Att studera KBT och psykologi gör att man ibland faktiskt lär sig saker även privat. Vi har insett att vi sedan lång tid tillbaka inte riktigt lever efter vår värderade riktning. Att vi helt enkelt inte riktigt lever som vi faktiskt vill leva eller ser att våra drömliv skulle vara. Det är något vi båda två, jag och maken alltså, nu försöker styra upp och leva så att vi iallafall inte går i motsatt riktning mot vår värderade riktning. Det är viktigt.

Jag måste dock också inse att jag faktiskt måste prioritera skolan framförallt för att hänga med och för att klara tentor, uppsats och klientarbete och är väldigt tacksam för att min man flera gånger i veckan berättar att han stöttar mig i allt och  han vet hur jobbigt det är för mig att prioritera bort honom eller vännerna men att han vet att han alltid kommer i första hand om han säger till. Plus att vi alltid har mobil och tv/skolfria timmar vid middagsdags där vi alltid har tid för varandra. jag är så tacksam för att han är min man och att han stöttar mig i vårt och torrt. Så det här med att leva i värderad riktning för vi liksom försöka med så gott vi kan så att jag ändå kan lägga väldigt stor energi och tid på skolarbetet.

Nu måste jag, trots att klockan är 23.54, ta en snabb titt i min kursbok för att styra upp en session med min klient.